Nyårsfirande i Budapest

Dagen innan nyårsafton flög jag, Patrik, Johannes och Oscar ifrån Köpenhamn till Budapest. På flygplatsen mötte vi upp Emma, Fredrik och Dennis som vi skulle fira nyårsafton tillsammans med. Vi spenderade ca 4 dagar i Budapest och det skulle visa sig att staden var full av överraskningar.

Jag hade inte väntat mig så mycket av Budapest. Det var mer att vi ville fira in det nya året utomlands och Budapest toppade många listor som skulle vara bra städer för just nyårsfirande så vi bara bokade flygbiljetter. Men herregud vilken vacker stad! Och såklart ett plus för att allting var så billigt och man kunde skämma bort sig själv.

Vår resa började med att vi hade förbokat transfer från flygplatsen till de två lägenheterna vi hyrt via Basilica Apartments. Vi kom fram till kontoret, fick hjälp direkt och nycklarna till våra lägenheter. Båda lägenheterna var väldigt fina och låg bra till, gångavstånd till det mesta. Efter att vi lämnat våra grejer gick vi till Troféa Grill för att mätta våra magar, där var det inte bara "all you can eat" utan också "all you can drink" så vi hann beställa in ett par rundor med bubbel och öl. Maten var helt ok. Därefter gick vi första turistrundan ner mot floden Donau, solen sken och himlen var blå men kylan bitande. När vi kom ner och såg det stora häpnadsväckande slottet på andra sidan floden blev jag förälskad i Budapest. Kvällen fortsatte i samma härliga anda, vi strosade runt, tog en drink och åt på en matmarknad. Avslutade på en karoekebar och tog ett par drinkar till innan vi avrundade och laddade för nyårsafton.

Vi började nyårsafton med att strosa runt och turista ännu mer. Vi gick i säkert en timma längst med Donau och såg allt från Parlamentet och gick över den kända kedjebron. Efter ett tag satte vi oss utomhus i den bitande kylan (måste ha vart ett par minusgrader).. är man utomlands och solen skiner så sitter man utomhus, ellerhur?! Där försökte vi hålla oss varma med filtar, öl, bubbel och pizza. Gick tillbaka till våra lägenheter för att göra oss nyårsfina och möttes sedan upp i en lägenhet för att skåla lite innan vi tog taxi bort till restaurangen vi bokat. Urban Tiger hette restaurangen, ett japanskt ställe som föll oss alla i smaken. Kanske inte den bästa nyårsmiddagen men det var svårt att få bord i förväg någonannanstans. Vi var ändå nöjda! Efter middagen gick vi till en bar där vi drack oss lulliga och taggade för tolvsslaget. Killarna gick bort och köpte två flaskor bubbel som vi sedan skålade in det nya året med. Vi stod på ett torg i närheten med massa sprakande fyrverkerier omkring oss. Efter det tog vi taxi till en klubb, Peaches and Cream där vi dansade in på småtimmarna.

Dagen efter började vi med en promenad i den bitande kylan. Sen åkte jag, Patrik, Johannes och Oscar till Széchenyi termalbad som är ett av de största termalbadskomplexen i Europa. Det var väldigt mycket folk där och i och med att det var väldigt kallt ute så frös man ordentligt även i innepoolerna. Men det var en upplevelse som jag inte ångrar att vi gjorde, även om jag kanske inte besöker just det badet igen. På kvällen åt vi alla tillsammans på en italiensk restaurang, trattorian toscana. Väldigt god mat!

Sista dagen var kommen och Stockholmsgänget flög hem tidigt på morgonen, vårt flyg gick först senare på eftermiddagen så vi passade på att se lite till av Budapest. Tog spårvagn bort till den stora saluhallen och efter ett tag vidare mot det kända caféet och restaurangen "New York Café" - otroligt vackert ställe och god mat. Lite dyrare priser än i övriga Budapest men så värt det.

Tack ni som var med och gjorde slutet på 2016 och början på 2017 fantastiskt! Budapest levererade verkligen!