Möta våren i Amsterdam

Den 30e mars tog jag och min vän Johannes flyget från Köpenhamn mot Amsterdam. När vi klev ut från flygplatsen runt 16:00 möttes vi av klarblå himmel, 22 grader och strålande sol. Hur härligt? För att vänta in vår andra vän Emma som skulle anlända med Stockholmsflyget en stund senare satte vi oss på en uteservering och började komma in i lite semestermood med varsin öl. 

Bodde gjorde vi på Golden Tulip Amsterdam West. Fräscht hotell och rum med bra förbindelser in mot centrum med spårvagn direkt utanför. Med facit i handen skulle jag dock önskat bo lite närmre hjärtat av Amsterdam. Tipsigt: Vi köpte ett varsit kort för 17 euro så att vi fick åka kollektivt i tre dygn. 

Första kvällen satte vi oss på spårvagnen utan någon direkt destination. Vi bestämde oss för att gå av där det såg ut som att det var mycket folk i rörelse. Letade upp en restaurang och käkade en sen middag. Strosade sedan runt lite och hamnade utan att egentligen veta vart vi var i Red Light District. En ganska häftig upplevelse om man får lov att säga så. Inte för att vi gick in någonstans eller stannade så länge men det kändes märkligt att gå längs gatan, trängas med människor och se lättklädda kvinnor i varje fönster. 

Fredagens schema: Upp och hoppa tidigt, strosa runt i solsken, dricka kaffe och öl på uteserveringar och åka båt på kanalen. På kvällen hade Emma bokat bord på Mojo Japanese Kitchen - besöker du Amsterdam så GÅ HIT! Supergod sushi och andra japanesiska rätter som du beställer via en padda på bordet och får äta hur mycket du vill och kan under 2,5 timmar. Så så så gott! Efter maten åkte vi till Rembrandtplein där alla klubbar och barer finns. Direkt när vi hoppade ur taxin fick vi syn på skylten "Icebar Amsterdam". Ingen av oss hade tidigare besökt en icebar så vi bestämde oss för att det var dags och vilken upplevelse det var ändå! Ölen som serverades i glas av is kan ha varit den godaste jag någonsin druckit. Efter strosade vi gatan upp och hittade ett ställe med uteservering vi tyckte såg ut att duga, satt där i ett par timmar, drack och skojade innan vi förstod att det var en lesbisk bar, haha. Inte konstigt tjejen i baren log så emot mig. Vi träffade nya vänner från USA som lärde oss amerikanska hejaramsor. Vidare gick vi till en klubb och dansade lite innan vi åkte hem. 

På lördagen var vi alla, märkligt nog haha, ganska slitna. Men vi steg upp i tid och började återigen strosa runt och upptäcka Amsterdam. Blev nog mest så att vi stannade till på olika barer och uteserveringar den här dagen, semestermood var det ja. Fortsatte sedan festen på vårt hotellrum innan vi återigen begav oss mot Rembrandtplein. 

Söndagen var kommen och det var ingen vanlig dag för det var Emmas födelsedag, 27 år. Detta firade vi genom att besöka Keukenhof Garden som ligger en bit utanför centrum. Det är en känd blomsterpark som har öppet två månader varje år och oj vad vackert det var. Så många fina tulpaner och andra blommor! På kvällen hade jag bokat bord på Pesca, en häftig fiskrestaurang utöver det vanliga där man beställer vad man vill äta från en fiskdisk som de sedan tillagar. 

En sak med Amsterdam var att jag tyckte det var otroligt svårt att lokalisera sig. Förstod aldrig riktigt hur centrum var uppbyggt och vart de olika områdena låg. Visst att jag även i vanliga fall har ganska dåligt lokalsinne men måste försvara mig lite med att det finns över 900 broar och kanaler i Amsterdam som antagligen försvårade det ytterliggare för mig. 

Det var fantastiskt att möta våren i Amsterdam med mina två kära vänner! 
 
 
 
 
Amsterdam | |
Upp