Öluff i Grekland

Den 27 juni tog jag och Patrik våra ryggsäckar och flög ner till Santorini för att öluffa i kykladerna i två veckor. Vi hann med fyra öar som alla var fantastiska.

Vi stannade på Santorini i två dygn där vi bodde på ett mysigt pensionat i Perivolos nära stranden. Vi hyrde fyrhjuling och åkte tvärs över ön till Oia. Landskapet är så dramatiskt och vackert att man häpnar. Oia är den mest romantiska plats jag har vart på och solnedgången där är underbar.

Efter Santorini tog vi färjan till Naxos där vi spenderade ett par dagar, bodde vid stranden Agios Prokopios som även ligger nära till Naxos stad. Även här hyrde vi fyrhjuling och körde runt nästan hela ön, hittade avlägsna stränder och körde igenom byar uppe i bergen.

Därefter tog vi oss till Paros där vi också bara njöt av god mat och stränderna. Här träffade vi ett franskt par och två greker som vi åt middag och festade med. Vi sa att vi skulle besöka dem i Paris när vi skiljdes åt och vem vet, en vacker dag kanske?

Efter Paros åkte vi till Amorgos för att dyka. Vi hade hört att det skulle vara en av dem finaste öarna och med bäst dykvatten. Men vi båda blev lite besvikna. Det var en sovande ö där det inte fanns så mycket att göra men vackert var det absolut. Dykningen var kul men bättre har jag vart med om. Vi var bara nere på 10 meters djup då Patrik inte är certifierad dykare och där fanns det inte så mycket att se. Ett par fiskar men inte så mycket mer än så. Jag tror att det är grottdykningen som har gjort att Amorgos har blivit utnämnd till en av de bättre dykställena. Kanske återvänder jag och ger det en till chans.

Nu var det dags att återvända till Santorini och spendera ett par dagar där igen. Mina vänner Emma och Madde var på charter till Santorini så vi mötte upp dem och bodde den här gången i Kamari. Där avslutades vår fantastiska öluff med fest, goda middagar och återigen körde vi fyrhjuling som är så himla kul!

Jag rekommenderar alla varmt att öluffa i grekland. Det är enkelt och hyfsat billigt att ta färjorna mellan öarna. Grekisk mat är något av det bästa som finns och klarare vatten i Europa får man nog leta efter.

Och sist men inte minst, tack till min kärlek Patrik för den här resan. Låt det bli många fler tillsammans.