Öluff i Kroatien

Den 29 juli tog återigen jag och Patrik våra ryggsäckar för att bege oss ut på en öluff. Den här gången bestämde vi oss för att luffa runt i Dalmatien som är ett landskap i sydvästra Kroatien. Under 15 dagar besökte vi två av de största städerna och tre fantastiska öar.

Split
Vår resa började med flyg från Köpenhamn till staden Split. Split är befolkningsmässigt Kroatiens näst största stad. Här stannade vi bara två dygn och ändå hann vi med en hel del. Första dagen lokaliserade vi oss, lapade sol på stranden Bacvice och på kvällen traskade vi runt i gamla staden (Diocletians Palace) med alla dess mysiga gränder och häftiga byggnader. Andra dagen var fullspäckad. Först tog vi lokalbussen till ett badställe utanför staden där vi låg på en klippa och gottade oss ett par timmar. Sedan hade vi bokat in oss på att göra forsränning ett par timmar utanför Split på floden Cetina nära staden Omnis. Omgivningen var sjukt vacker och vattnet i floden så pass rent att man på vissa ställen kunde dricka det. Det kändes som att man badade i ett stort svalkande badkar. Själva forsränningen gav oss inte så mycket adrenalin vi hade hoppats på men i det stora hela var det kul. Påvägen hem pratade en lokalbo vi åkte med om en stor fotbollsmatch i Split, Hajduk Split skulle möta ett norsk lag i Europa League. Patrik blev sjukt taggad och varför inte tänkte jag, det kan bli kul. Så vi vandrade bort mot stadium och väl där var det sjukt mycket folk, så vi tappade hoppet på att få tag i biljetter. Men så från ingenstans knackar det en svensk/kroatier på min axel och frågar om vi vill köpa två biljetter. Två i deras familj hade blivit sjuka. Känslan inne på stadium var mäktig, det roligaste var att se och höra supportrarna till Hajduk som var helt galna. Bodde gjorde vi på Design Hostel Golly & Bossy vilket var helt ok.

Brac
På den här fina ön stannade vi 4 nätter. Bodde gjorde vi i en lägenhet i byn Bol. Fick hjälp att hitta lägenheten på plats genom en turistbyrå. Älskade Bol - så vackert! Dagarna här spenderade vi på den berömda stranden Zlatni Rat och kvällarna myste vi bara med god mat och goda drinkar. Höjdpunkten var dock när vi vandrade upp för berget Vidova Gora, som med sina 778 m ö.h är det högsta berget på en kroatisk ö. Kanske var det inte vårt klokaste beslut att börja vandringen vid 11.00 när det är som varmast. I 38 grader kämpade vi (okej, det var mest jag som kämpade - Patrik kunde säkert sprungit upp om han velat) och efter ca två timmar nådde vi toppen. Så otroligt vackert!

Hvar
Även på den här ön stannade vi 4 nätter. Vi hade inte bokat något boende innan utan tänkte att vi gör som vi brukar - hittar boende på plats. Det var dock lite svårare och vi fick nöja oss med det som fanns - en lägenhet utan AC. Den låg fint och vi hade jättefin utsikt från balkongen men vi höll på att avlida när vi befann oss i lägenheten. I övrigt trivdes vi bra på Hvar. Favoritplatsen på dagarna blev de härliga (men dyra!) solsängarna som tillhörde Hula Hula Beach Bar. En dag tog vi en båtutflykt och besökte Pakleniöarna, det roligaste var att hoppa från kanten på båten. Själva öarna i sig hade vi nog för höga förväntingar på. Tyckte att vattnet var smutsigt och det var bara så himla mycket folk. Ett måste när man är på Hvar är att vandra upp till fästningen - otroligt vacker utsikt. Vi gick upp dit ganska sent, strax efter skymning och på vägen upp började det regna och blixtra. Det var lite läskigt men ändå en mäktig känsla att stå där uppe och se blixtrarna.

Korcula
Efter att ha bott i den taskiga lägenheten på Hvar lyxade vi till det i 3 nätter på Korcula. Vi bokade ett litet finare hotell dagen innan ankomst i den lilla byn Lumbarda. Här myste vi vid poolen, vandrade runt bland vinodlingarna och badade i havet. En kväll åkte vi in till Korcula stad där vi bland annat kollade solnedgången från Marco Polos hus.

Dubrovnik
De sista nätterna spenderade vi i staden Dubrovnik. Även här hade vi lite problem med att hitta boende på plats, men det löste sig ganska bra och vi fick en lägenhet ett stenkast ifrån Banje beach där vi spenderade de varmaste timmarna på dygnet. Vi var även ute på en kajaktur och fick se stadsmuren och ön Lokrum från havet. Men att paddla kajak i tre timmar kanske jag inte gör om. Det var roligt den första halvtimman, sen var det mest jobbigt då det blåste en del och man fick ta i för att ta sig framåt. På kvällarna vandrade vi runt i stadskärnan som omges av de häftiga murarna, åt gott och besökte platser från serien Game of Thrones som spelas in där. Vi vandrade även runt staden på muren, fantastiskt och ett måste om man är i Dubrovnik.

Summan av det hela - jag älskar att öluffa och att se nya öar och platser. Jag kan gilla att vara stilla på ett och samma ställe någon vecka eller så, men det jag gillar allra mest är att inte ha något planerat och ta sig dit man känner för. Jag vill se så mycket som möjligt när jag reser. Längtar redan efter nästa resa med Patrik. Vi gör det så bra tillsammans, hamnar liksom i vår egna lilla bubbla där det bara finns han, jag och de allra bästa sakerna livet har att erbjuda.