Tågluff i Italien

Den 21 juli packade jag och Patrik våra ryggsäckar och begav oss till Köpenhamns flygplats för att påbörja vår 13 dagars tågluff i Italien. Vi tog flyget till Milano där vi sedan luffade oss vidare med tåg längs den italienska rivieran, gjorde ett stopp i Florens och avslutade sedan i Rom där vi flög hem ifrån. Att åka tåg i Italien var otroligt smidigt och billigt, oftast köpte vi tågbiljetterna precis innan avgång och beroende på sträcka betalade vi allt mellan 3-30 euro per person. Att tänka på när man ska ta tåget i Italien är att man måste stämpla biljetterna själv innan tåget går i en grön automat som oftast ligger i anslutning till spåren. Vi glömde detta vår första resa men som tur var kontrollerade ingen oss. Eftersom vi var sent ute med att boka vår resa och det var högsäsong i Italien bokade vi alla boenden hemifrån.

Milano
Vi anlände till en flygplats utanför Milano sent på kvällen och tog buss in till Milano centrum. Checkade in på Hotel Atena som passade fint för att bara sova en natt. Dagen efter checkade vi ut och lämnade våra väskor för att utforska Milano ett par timmar. Är man shoppingsugen är det Milano man ska till, det var dock inte vi... så vi vandrade runt och såg allt vi ansåg värt att se bland annat Duomo di Milano och Galleria Vittorio Emanuele. Åt lunch gjorde vi på ett grekiskt hak (haha, första måltiden i italien blev grekisk) i området Navigli. När vi kände oss mätta på Milano hämtade vi våra ryggsäckar på hotellet och begav oss till centralstationen för att ta tåget vidare mot kusten och Santa Margherita där vi skulle bo.

Santa Margherita Ligure/Portofino
Här checkade vi in på Hotel Flory och eftersom vi var ute så pass sent med att boka var de flesta boenden och rummen fullbokade längs hela den liguriska kusten. Vi fick helt enkelt nöja oss med ett tvåbäddsrum med våningssäng (romantisk semester, haha) och utan AC. Men det gick fint, hotellet var trots det väldigt bra, frukosten var god, läget bra och vi fick låna cyklar gratis.

Första kvällen strosade vi bara runt i Santa Margherita, åt pasta och drack gott. Dagen efter vaknade vi upp till regn som snattrade mot fönstret men vid lunchtid sprack det upp och vi begav oss ut på en cykeltur. Vi cyklade till vackra lyxiga Portofino och la oss sedan på en strand längs vägen i ett par timmar. Tyvärr såg vi ingen kändis som jag hade hoppats på.. Vi stannade och hade det gott i Santa Margherita i 3 dygn innan vi tog tåget 2 timmar bort till det berömda området Cincque Terre.

Riomaggiore/Cinque Terre
Cinque Terre består av 5 små byar och är en nationalpark som står på Unescos världsarvslista. Vi valde att bo i den sista byn, Riomaggiore på Alla Marina Affittacamere. Rummet vi fick var väldigt fint med havsutsikt och personalen väldigt tillmötesgående, 5 av 5 toasters så att säga. Mellan de 5 byarna finns det vandringsleder och vi skulle egentligen velat vandra den enkla mellan Riomaggiore och Manarola men den var avstängd. Istället fick vi köra den "hårda" vandringen över berget, så jäkla jobbigt (för otränade mig, inte för patrik såklart haha) men absolut värt i slutändan. Det börjar nästan bli tradition att bestiga något slags berg på våra semestrar.
Vi var i 3 av byarna, de andra 2 får vi ta en annan gång helt enkelt. Monterosso åkte vi till en dag och det är den enda byn som har sandstrand, väldigt härligt. I Manarola är det klippor som gäller - väldigt bra om man vågar hoppa ifrån dem. I Riomaggiore är det stora stenar man ligger på, som en stenstrand fast med jätte stenar. På kvällarna höll vi oss mest i Riomaggiore där vi åt och drack gott. En kväll köpte vi med oss pizza och kollade solnedgången från en klippa. Även här stannade vi 3 nätter.

Florens/Toscana
Tuffade vidare till Toscana och dess huvudstad Florens där vi bodde 2 nätter på Plus Florence - ett väldigt bra och trivsamt hostel med härligt poolområde. Förutom att strosa runt och se alla sevärdheter värda att ses så gjorde vi ett härligt äventyr med WalkAbout - vi åkte vintage mopeder i 4 timmar på Toscanas landsbygd. Så himla kul och härligt sett att se lite av Toscana på. I en liten grupp på två bilar och tre mopeder följde vi efter vår guide och stannade på fina ställen. Sedan åt vi middag med härlig utsikt över landsbygden innan vi brummade tillbaka till Florens city.

Rom
I Rom spenderade vi 4 nätter på femstjärniga hotellet Radisson Blu som dock inte levde upp till våra förväntningar. Det bästa var takterassen med pool som vi knappt hade överlevt utan på dagarna. Det var guld att ligga där och slappa under de varmaste timmarna och sen bege oss ut för att turista och se Rom. Men i övrigt var servicen kass, vårt rum luktade rök och allt bara dyrt.

Jag tror vi hann med att se allt vi ville se - Spanska trappan, som var under ombyggnad så det var inte mycket att se. Fontana di Trevi, där vi slängde mynt bakom ryggen och pussades i folkvimlet. Vatikanstaden, där vi strosade runt lite en sen eftermiddag och vinkade åt påven. Och såklart Colesseum och Forum Romanum, där vi köpte en guidad underground tour. Under 4 timmar fick vi gå runt och lyssna på häftig historia och se allt. Det var en mäktig upplevelse! I övrigt gick vi en heeeeel del, åt och drack gott och bara njöt.

Tack min kärlek för ännu en oförglömlig fartfylld äventyrlig fantastiskt semester.